FORORD URIJAZZ PROGRAM HØST 2018:
Bare en liten påminnelse til alle de som ikke husker det, og vi er vel nesten alle i den båten… I 1979 fant noen ungdommer ut at man skulle etablere en jazzklubb etter at det hadde vært rimelig ustabilt gjennom 50-, 60- og I. Lars Martin Myhre, Ingrid Kamfjord, Tom Andrey, Øivind Kr. Røed, Reidar Stensvold og Gunnar Øgrey var blant initiativtakerne, og Reidar Mathisen ble valgt til første formann på stiftelsesmøtet 2. oktober. 50 entusijazzter var til stede. Det første punktet i protokollen var følgende:
1) Tønsberg Jazzklubbs historie v/Lars Martin Myhre. Altså en oppsummering av det som så langt hadde skjedd i Tønsberg. Som punkt 2 kom det evige, alltid aktuelle spørsmålet: «Diskusjon rundt temaet lokale». Der – «rundt temaet lokale» - er vi fortsatt etter alle disse år. Kulturhus etter kulturhus har blitt bygd, Nøtterøy, Oseberg og Støperiet, uten noen egnet scene for den virksomheten Urijazz står for – en fast scene med ca. 150 publikumsplasser. Mange av de nevnte personene over er jo kjent for lang og tro tjeneste for Urijazz. Byen hadde tidligere sett klubber som Tønsberg Jazzklubb (1954-56), Tønsberg Jazz Society (1958-64), Jazz & Poetry (1967-69) og Tønsberg Jazzklubb igjen (1974-78). Sporadiske tilløp, må man kunne si, mens Urijazz nå har holdt regelmessig, høy og meget anerkjent aktivitet i 39 år. Se faksimilen her med tekst fra et innlegg i Tønsbergs Blad fra 8. oktober, som avsluttes slik: «Det er å tro og håpe at jazzen har komme til distriktet for å bli.»
De var jo rent synske disse ungdommene våre fra 40 år tilbake, sett på bakgrunn av jazzens datidige historie i byen. Og klubben fikk navnet «Urijazz, jazzklubb for Tønsberg regionen» den 11. oktober på det andre styremøtet. Et svært godt navn og en forutseende utvidelse av kommunegrensa for en smal sjanger som jazz. Det viser medlemmenes adresser i dag. Som du skjønner bare av disse få linjene, var det en eksemplarisk orden i denne første tida, hvilket vi takker for i dag.
Dersom du har innspill, historier, bilder eller annet relatert til klubbens eller Tønsbergjazzens historie, så ta kontakt med oss. Dersom noen ønsker å bidra til gjennomføringen av jubileumsåret 2019, så ta gjerne kontakt om det også – vi trenger alltid en hånd og/eller et hode. Vi har en strålende medarbeiderstab nå, men når arrangementene blir
så mange trenger vi litt påfyll. Styret legger opp til et jubileumsprogram som skal vare hele året, med presentasjon av unge utøvere, regionale utøvere, sentrale nasjonale musikere og noen internasjonale godbiter. Lista er lang og utvelgelsen desto vanskeligere.
Men før 2019 kommer høsten 2018. Som den samarbeidspartner vi ønsker å være, har lista over arrangementer denne høsten blitt lengre enn noen gang. Fra tidligere er samarbeid med Nonfigurativ Musikk, Nøtterøy og Færder bibliotek, Nøtterøy kulturhusog Thesbiteateret etablert, denne høsten kommer i tillegg ikke mindre enn en festival (Musikk i Sentrum) og tre konserter på Standard Café. For å ta det siste først.
Saksofonist og tidligere leder i Urijazz, Steinar Brenna, ønsker å etablere noen kvelder med musikk basert på «The Great American Songbook», med andre ord såkalte «standardlåter». Det er mulig for andre musikere å sitte inn, også kalt jamsession. Det måtte vi jo si ja til, og det er spennende å få til en sånn åpen scene. Festivalen «Musikk i Sentrum» er etablert av Tønsberg kommune basert på fylkeskommunale midler etter Vestfoldfestspillene og skal presentere både klassisk musikk og jazz. Urijazz har vært representert i programarbeidet med leder Rolf S. Grundesen, og det blir 3 jazzkonserter på lørdag 22. september, ved siden av innslag også på åpnings- og avslutningskonsertene.
Samarbeidet med Thesbiteateret fortsetter, etter siste høsts store suksess med konsertene basert på Leonard Cohens tekster og musikk i Papirhuset. Det nye prosjektet i Papirhuset blir «Den norske Sangboka». Geirr Johnson, Knerten Kamfjord og Frank Lie er ansvarlige også i år for utvalg av låter, tilrettelegging og musikkarrangement, og det blir det samme ensemblet som på Cohen. Er vi klare også for våre egne, musikalske røtter?
Høstsesongen åpnes med konsertversjonen av Cohen-forestillingen lørdag 25. august, denne gang i Støperiet. Utover dette bør programmet gi noe for enhver smak. Det blir konserter på hele 6 ulike scener, og det spenner over en rekke stilarter knyttet til jazz/improvisasjonsmusikk/folkemusikk. I vinter kom det et par kommentarer på at det var få kvinner på programmet vårt. Dette vil alltid variere noe fra sesong til sesong, men vi prøver selvsagt å presentere sentrale kvinnelige utøvere. Denne høsten viser det. Et moment i denne forbindelsen er imidlertid at det finnes langt færre profilerte kvinnelige enn mannlige jazzutøvere, og en stor mengde av dem er dessuten vokalister. Kristin Asbjørnsen er tilbake hos Urijazz, og folkesangeren Eli Storbekken kommer med et fantastisk knippe musikere – begge
konsertene i Tønsberg og Færder Bibliotek. Seinere får vi høre saksofonistene Christina Dahl og Signe Emmeluth, og gitaristen Oddrun Lilja Jonsdottir. Bernd Reiter kommer tilbake med sin USA-kvartett, denne gang med nysluppet album fra forrige turné, og vår flotte saksofonist Petter Wettre som gjest. To markante, viktige og internasjonalt anerkjente engelske saksofonister skal vi også få stifte bekjentskap med, John Surman og John Butcher, som begge høres med sine respektive kvartetter. Noen nevnt, ingen glemt!
Takk for oppmerksomheten, håper vi ses – ofte!
Rolf S. Grundesen
Leder
Bare en liten påminnelse til alle de som ikke husker det, og vi er vel nesten alle i den båten… I 1979 fant noen ungdommer ut at man skulle etablere en jazzklubb etter at det hadde vært rimelig ustabilt gjennom 50-, 60- og I. Lars Martin Myhre, Ingrid Kamfjord, Tom Andrey, Øivind Kr. Røed, Reidar Stensvold og Gunnar Øgrey var blant initiativtakerne, og Reidar Mathisen ble valgt til første formann på stiftelsesmøtet 2. oktober. 50 entusijazzter var til stede. Det første punktet i protokollen var følgende:
1) Tønsberg Jazzklubbs historie v/Lars Martin Myhre. Altså en oppsummering av det som så langt hadde skjedd i Tønsberg. Som punkt 2 kom det evige, alltid aktuelle spørsmålet: «Diskusjon rundt temaet lokale». Der – «rundt temaet lokale» - er vi fortsatt etter alle disse år. Kulturhus etter kulturhus har blitt bygd, Nøtterøy, Oseberg og Støperiet, uten noen egnet scene for den virksomheten Urijazz står for – en fast scene med ca. 150 publikumsplasser. Mange av de nevnte personene over er jo kjent for lang og tro tjeneste for Urijazz. Byen hadde tidligere sett klubber som Tønsberg Jazzklubb (1954-56), Tønsberg Jazz Society (1958-64), Jazz & Poetry (1967-69) og Tønsberg Jazzklubb igjen (1974-78). Sporadiske tilløp, må man kunne si, mens Urijazz nå har holdt regelmessig, høy og meget anerkjent aktivitet i 39 år. Se faksimilen her med tekst fra et innlegg i Tønsbergs Blad fra 8. oktober, som avsluttes slik: «Det er å tro og håpe at jazzen har komme til distriktet for å bli.»
De var jo rent synske disse ungdommene våre fra 40 år tilbake, sett på bakgrunn av jazzens datidige historie i byen. Og klubben fikk navnet «Urijazz, jazzklubb for Tønsberg regionen» den 11. oktober på det andre styremøtet. Et svært godt navn og en forutseende utvidelse av kommunegrensa for en smal sjanger som jazz. Det viser medlemmenes adresser i dag. Som du skjønner bare av disse få linjene, var det en eksemplarisk orden i denne første tida, hvilket vi takker for i dag.
Dersom du har innspill, historier, bilder eller annet relatert til klubbens eller Tønsbergjazzens historie, så ta kontakt med oss. Dersom noen ønsker å bidra til gjennomføringen av jubileumsåret 2019, så ta gjerne kontakt om det også – vi trenger alltid en hånd og/eller et hode. Vi har en strålende medarbeiderstab nå, men når arrangementene blir
så mange trenger vi litt påfyll. Styret legger opp til et jubileumsprogram som skal vare hele året, med presentasjon av unge utøvere, regionale utøvere, sentrale nasjonale musikere og noen internasjonale godbiter. Lista er lang og utvelgelsen desto vanskeligere.
Men før 2019 kommer høsten 2018. Som den samarbeidspartner vi ønsker å være, har lista over arrangementer denne høsten blitt lengre enn noen gang. Fra tidligere er samarbeid med Nonfigurativ Musikk, Nøtterøy og Færder bibliotek, Nøtterøy kulturhusog Thesbiteateret etablert, denne høsten kommer i tillegg ikke mindre enn en festival (Musikk i Sentrum) og tre konserter på Standard Café. For å ta det siste først.
Saksofonist og tidligere leder i Urijazz, Steinar Brenna, ønsker å etablere noen kvelder med musikk basert på «The Great American Songbook», med andre ord såkalte «standardlåter». Det er mulig for andre musikere å sitte inn, også kalt jamsession. Det måtte vi jo si ja til, og det er spennende å få til en sånn åpen scene. Festivalen «Musikk i Sentrum» er etablert av Tønsberg kommune basert på fylkeskommunale midler etter Vestfoldfestspillene og skal presentere både klassisk musikk og jazz. Urijazz har vært representert i programarbeidet med leder Rolf S. Grundesen, og det blir 3 jazzkonserter på lørdag 22. september, ved siden av innslag også på åpnings- og avslutningskonsertene.
Samarbeidet med Thesbiteateret fortsetter, etter siste høsts store suksess med konsertene basert på Leonard Cohens tekster og musikk i Papirhuset. Det nye prosjektet i Papirhuset blir «Den norske Sangboka». Geirr Johnson, Knerten Kamfjord og Frank Lie er ansvarlige også i år for utvalg av låter, tilrettelegging og musikkarrangement, og det blir det samme ensemblet som på Cohen. Er vi klare også for våre egne, musikalske røtter?
Høstsesongen åpnes med konsertversjonen av Cohen-forestillingen lørdag 25. august, denne gang i Støperiet. Utover dette bør programmet gi noe for enhver smak. Det blir konserter på hele 6 ulike scener, og det spenner over en rekke stilarter knyttet til jazz/improvisasjonsmusikk/folkemusikk. I vinter kom det et par kommentarer på at det var få kvinner på programmet vårt. Dette vil alltid variere noe fra sesong til sesong, men vi prøver selvsagt å presentere sentrale kvinnelige utøvere. Denne høsten viser det. Et moment i denne forbindelsen er imidlertid at det finnes langt færre profilerte kvinnelige enn mannlige jazzutøvere, og en stor mengde av dem er dessuten vokalister. Kristin Asbjørnsen er tilbake hos Urijazz, og folkesangeren Eli Storbekken kommer med et fantastisk knippe musikere – begge
konsertene i Tønsberg og Færder Bibliotek. Seinere får vi høre saksofonistene Christina Dahl og Signe Emmeluth, og gitaristen Oddrun Lilja Jonsdottir. Bernd Reiter kommer tilbake med sin USA-kvartett, denne gang med nysluppet album fra forrige turné, og vår flotte saksofonist Petter Wettre som gjest. To markante, viktige og internasjonalt anerkjente engelske saksofonister skal vi også få stifte bekjentskap med, John Surman og John Butcher, som begge høres med sine respektive kvartetter. Noen nevnt, ingen glemt!
Takk for oppmerksomheten, håper vi ses – ofte!
Rolf S. Grundesen
Leder