SØNDAG 24. NOVEMBER KL. 20:00 • STØPERIET
I SAMARBEID MED NONFIGURATIV MUSIKK, DITHEN og nyMusikk Vestfold
Mitsuyo Uesugi, omtalt som verdens fremste butoh-danser, gjester for første gang Norge i møte med innovatøren på den norske støy scenen / eksperimentelle scenen, Lasse Marhaug, og den særegne vokalkunstneren Elfi Sverdrup fra
Stokke. Samspillet mellom Marhaug, Uesugi og Sverdrup vil bygges opp gjennom improvisasjoner, der delene likeverdig settes sammen til et fysisk og melodisk flettverk.
Japanske Mitsuyo Uesugi arbeidet i 12 år tett med en av butohens grunnleggere, Kazuo Ohno, og anses som den fremste, kvinnelige utgaven av denne danseformen. Hun startet sin solokar riere i 1975 og presenterer kontinuerlig nye rituelle butoh-forestillinger.
Lydkunstneren Lasse Marhaug er ansett som en pioner innen norsk støymusikk og har i mange år jobbet med musikk og lyd til kunstinstallasjoner, teater og danseoppsetninger.
Elfi Sverdrup har i over 40 år arbeidet med folkelige sangteknikker i kombinasjon med særskilte vokalteknikker. Norsk kveding, joik, bulgars, inuittisk catajasang, strupe- og overtonesang som igjen glir over i abstrakte lydlandskap.
Janne Hoem er billedkunstner og fysisk scene instruktør med bakgrunn fra blant annet The Living Theatre NYC. Hun har trent butoh fra 2012 til 2018 i New York og i Japan, og har gjennom studier av lyd og bevegelse utviklet et særegent nonverbalt sceneuttrykk.
Håkon Lie er eksperimentell musiker/lydkunstner, i tillegg til at han er leder av Nonfigurativ musikk. Nylig var han på sin første Japan-turne.
Idé og regi Håkon Lie og Janne Hoem.
Mitsuyo Uesugi (JP) – butoh
Lasse Marhaug – elektronisk musikk
Elfi Sverdrup – vokal
BILLETTER KR 250
UNGDOM KR 50
I SAMARBEID MED NONFIGURATIV MUSIKK, DITHEN og nyMusikk Vestfold
Mitsuyo Uesugi, omtalt som verdens fremste butoh-danser, gjester for første gang Norge i møte med innovatøren på den norske støy scenen / eksperimentelle scenen, Lasse Marhaug, og den særegne vokalkunstneren Elfi Sverdrup fra
Stokke. Samspillet mellom Marhaug, Uesugi og Sverdrup vil bygges opp gjennom improvisasjoner, der delene likeverdig settes sammen til et fysisk og melodisk flettverk.
Japanske Mitsuyo Uesugi arbeidet i 12 år tett med en av butohens grunnleggere, Kazuo Ohno, og anses som den fremste, kvinnelige utgaven av denne danseformen. Hun startet sin solokar riere i 1975 og presenterer kontinuerlig nye rituelle butoh-forestillinger.
Lydkunstneren Lasse Marhaug er ansett som en pioner innen norsk støymusikk og har i mange år jobbet med musikk og lyd til kunstinstallasjoner, teater og danseoppsetninger.
Elfi Sverdrup har i over 40 år arbeidet med folkelige sangteknikker i kombinasjon med særskilte vokalteknikker. Norsk kveding, joik, bulgars, inuittisk catajasang, strupe- og overtonesang som igjen glir over i abstrakte lydlandskap.
Janne Hoem er billedkunstner og fysisk scene instruktør med bakgrunn fra blant annet The Living Theatre NYC. Hun har trent butoh fra 2012 til 2018 i New York og i Japan, og har gjennom studier av lyd og bevegelse utviklet et særegent nonverbalt sceneuttrykk.
Håkon Lie er eksperimentell musiker/lydkunstner, i tillegg til at han er leder av Nonfigurativ musikk. Nylig var han på sin første Japan-turne.
Idé og regi Håkon Lie og Janne Hoem.
Mitsuyo Uesugi (JP) – butoh
Lasse Marhaug – elektronisk musikk
Elfi Sverdrup – vokal
BILLETTER KR 250
UNGDOM KR 50