APARTE FESTIVALEN
FREDAG 5. OG LØRDAG 6. NOVEMBER - STØPERIET
APARTE er en nyetablert musikk- og kunstfestival i Tønsberg. Målet er å presentere radikal urkultur, eksperimentell musikk og nye kunstformer i ulike varianter og uttrykksformer. Hovedvekten på det kunstneriske programmet for 2021 vil ligge på eksperimentell musikk og lydkunst med innslag av dans, visuell kunst og scenekunst.
Festivalen er ikke-kommersielt drevet av foreningene Nonfigurativ musikk, nyMusikk Vestfold, DITHEN, Urijazz og Vestfold Kunstsenter. Festivalen vil foregå på Støperiet samt på andre arenaer i Tønsberg.
APARTE is an annual festival for experimental music and art, held in Tønsberg, Norway. The goal is to present experimental music and related art forms in all its diversity. It’s all about genre crossing music and art. The festival presents concerts, performances and artist talks and takes place in the concert venue Støperiet and at Vestfold Kunstsenter.
Program:
Friday/fredag 5.11
Jana Winderen
Carl Michael von Hausswolff
Francisco Lopez
Sindre Bjerga
Elfi Sverdrup
The Molecular Ballet
Saturday/Lørdag 6.11
Nakama with zen-choir
Hans Magnus Ryan (Snah)/Thomas Strønen
Deathprod
Savalan
Natasha Barrett
Tine Surel Lange
For mer informasjon se festivalens egen nettside apartefestival.no/apartefestival.n
FREDAG 5. OG LØRDAG 6. NOVEMBER - STØPERIET
APARTE er en nyetablert musikk- og kunstfestival i Tønsberg. Målet er å presentere radikal urkultur, eksperimentell musikk og nye kunstformer i ulike varianter og uttrykksformer. Hovedvekten på det kunstneriske programmet for 2021 vil ligge på eksperimentell musikk og lydkunst med innslag av dans, visuell kunst og scenekunst.
Festivalen er ikke-kommersielt drevet av foreningene Nonfigurativ musikk, nyMusikk Vestfold, DITHEN, Urijazz og Vestfold Kunstsenter. Festivalen vil foregå på Støperiet samt på andre arenaer i Tønsberg.
APARTE is an annual festival for experimental music and art, held in Tønsberg, Norway. The goal is to present experimental music and related art forms in all its diversity. It’s all about genre crossing music and art. The festival presents concerts, performances and artist talks and takes place in the concert venue Støperiet and at Vestfold Kunstsenter.
Program:
Friday/fredag 5.11
Jana Winderen
Carl Michael von Hausswolff
Francisco Lopez
Sindre Bjerga
Elfi Sverdrup
The Molecular Ballet
Saturday/Lørdag 6.11
Nakama with zen-choir
Hans Magnus Ryan (Snah)/Thomas Strønen
Deathprod
Savalan
Natasha Barrett
Tine Surel Lange
For mer informasjon se festivalens egen nettside apartefestival.no/apartefestival.n
URIJAZZ ANBEFALER
Hvis vi skal anbefale noen konserter til vårt jazzpublikum så må det bli konsertene som er på lørdag. Det er spesielt tre konserter vi ønsker å trekke fram som du absolutt bør få med deg! Nakama with zen-choir, Hans Magnus Ryan (Snah)/Thomas Strønen og Deathprod .
Nakama og zen-koret blir utrolig flott
I 2019 ga komponist og bassist Christian Meaas Svendsen ut sitt stykke New Rituals. Stykket var et samarbeid mellom ham, bandet hans Nakama og en håndfull Zen-utøvere fra Rinzai Zen Center Oslo. Musikken var basert rundt 10 Zen-buddhistiske sutras, og ble utgitt som en ganske forseggjort trippel disc, både på CD og vinyl.
New Rituals 2.0 er ikke en revidert versjon av sin forgjenger, men heller et helt nytt stykke. Resultatet er et mer dynamisk musikkstykke, hvor samspillet mellom kor og ensemble er mer aktivt og tilstedeværende, og hvor bandet og dets individer har større ytringsfrihet - både i og mellom de ulike sutraene. New Rituals 2.0 er også strukturert rundt de samme 10 sutraene og det samme prinsippet: Musikken etterforsker det zen-buddhistiske filosofiske prinsipp som sier at ingenting eksisterer som en egen enhet; alt er uadskillelig fra alt annet, og alt er alltid endrer seg. Alle ting er tomt for ′′ seg selv ", og dermed kan alt forstås som et sovende, uendelig potensiale.
I 2019 ga komponist og bassist Christian Meaas Svendsen ut sitt stykke New Rituals. Stykket var et samarbeid mellom ham, bandet hans Nakama og en håndfull Zen-utøvere fra Rinzai Zen Center Oslo. Musikken var basert rundt 10 Zen-buddhistiske sutras, og ble utgitt som en ganske forseggjort trippel disc, både på CD og vinyl.
New Rituals 2.0 er ikke en revidert versjon av sin forgjenger, men heller et helt nytt stykke. Resultatet er et mer dynamisk musikkstykke, hvor samspillet mellom kor og ensemble er mer aktivt og tilstedeværende, og hvor bandet og dets individer har større ytringsfrihet - både i og mellom de ulike sutraene. New Rituals 2.0 er også strukturert rundt de samme 10 sutraene og det samme prinsippet: Musikken etterforsker det zen-buddhistiske filosofiske prinsipp som sier at ingenting eksisterer som en egen enhet; alt er uadskillelig fra alt annet, og alt er alltid endrer seg. Alle ting er tomt for ′′ seg selv ", og dermed kan alt forstås som et sovende, uendelig potensiale.
Hans Magnus «Snah» Ryan sammen med Thomas Strønen
Hans Magnus «Snah» Ryan er vel mest kjent som gitarist i Motorpsycho og The International Tussler Society. Han sysler også med andre prosjekter som Reflections in Cosmo, BOL & Snah og Møster! Samt at han har sporadiske gjesteopptredener med Deathprod, Susanna og Dog & Sky.
Thomas Strønen kjenner vi fra prosjekter som Time is a Blind Guide, Food, Humcrush og tidligere nevnte Reflections in Cosmo. Nå gjester de Tønsberg i forbindelse med APARTE festivalen og plateutgivelsen «Wingsuit Issue» utgitt på Hærverk Industrier. Albumet er spilt inn i Emanuel Vigeland Museum, et helt spesielt rom med en fantastisk ekko og klang. Albumet var et resultatet av to improviserte liveopptak gjort i mausoleet i Emanuel Vigeland Museum i 2016. Konsertfilmutgaven på DVD vil bli lansert på APARTE festivalen!
Strønen kommer opprinnelig fra Åsgårdstrand og har spilt sine første jazzrytmer hos Urijazz. Hans stjerne er stigende på jazzhimmelen og han har fem album på ECM!
Motorpsycho er kanskje Norges største rockegruppe med fans over hele verden. De har faktisk spilt hos Urijazz en gang, da sammen med Supersilent. En legendarisk konsert på Støperiet i 2010.
Hans Magnus «Snah» Ryan er vel mest kjent som gitarist i Motorpsycho og The International Tussler Society. Han sysler også med andre prosjekter som Reflections in Cosmo, BOL & Snah og Møster! Samt at han har sporadiske gjesteopptredener med Deathprod, Susanna og Dog & Sky.
Thomas Strønen kjenner vi fra prosjekter som Time is a Blind Guide, Food, Humcrush og tidligere nevnte Reflections in Cosmo. Nå gjester de Tønsberg i forbindelse med APARTE festivalen og plateutgivelsen «Wingsuit Issue» utgitt på Hærverk Industrier. Albumet er spilt inn i Emanuel Vigeland Museum, et helt spesielt rom med en fantastisk ekko og klang. Albumet var et resultatet av to improviserte liveopptak gjort i mausoleet i Emanuel Vigeland Museum i 2016. Konsertfilmutgaven på DVD vil bli lansert på APARTE festivalen!
Strønen kommer opprinnelig fra Åsgårdstrand og har spilt sine første jazzrytmer hos Urijazz. Hans stjerne er stigende på jazzhimmelen og han har fem album på ECM!
Motorpsycho er kanskje Norges største rockegruppe med fans over hele verden. De har faktisk spilt hos Urijazz en gang, da sammen med Supersilent. En legendarisk konsert på Støperiet i 2010.
Deathprod blir en opplevelse
Med base i Oslo, Norge, har komponist Helge Sten laget musikken sin siden tidlig på 90-tallet, en dypt stemningsfull, kornete minimalisme som senker tiden og utforsker selve lydpartiklene. Deathprod-konseptet oppsto i 1991 da Sten innså at hans komplekse utvalg av hjemmelaget elektronikk, samplere, lydbehandling og analoge effekter – kumulativt kjent som «Audio-virus» – kunne legge til en musikalsk dimensjon over og utenfor det bare te Knisk. Nesten foreldede samplere og avspillingsenheter forvrenger og transformerer lyder til ugjenkjennelige mutasjoner av deres tidligere jeg. Viruset avler lag av komplekse og overlappende soniske rusk, og skaper en slags cellekomposisjon. Sten er gründermedlem av den norske improvisasjonsgruppen Supersilent og har produsert plater av Motorpsycho, Susanna, Jenny Hval, Arve Henriksen og andre. I 1998 har han ved siden av Biosphere elektronisk transformerte musikken til Norges ledende samtidskomponist, Arne Nordheim. Nyere komponerte han musikk for Harry Partchs legendariske oppfant instrumenter for det Köln-baserte Ensemble Musikfabrik.
Med base i Oslo, Norge, har komponist Helge Sten laget musikken sin siden tidlig på 90-tallet, en dypt stemningsfull, kornete minimalisme som senker tiden og utforsker selve lydpartiklene. Deathprod-konseptet oppsto i 1991 da Sten innså at hans komplekse utvalg av hjemmelaget elektronikk, samplere, lydbehandling og analoge effekter – kumulativt kjent som «Audio-virus» – kunne legge til en musikalsk dimensjon over og utenfor det bare te Knisk. Nesten foreldede samplere og avspillingsenheter forvrenger og transformerer lyder til ugjenkjennelige mutasjoner av deres tidligere jeg. Viruset avler lag av komplekse og overlappende soniske rusk, og skaper en slags cellekomposisjon. Sten er gründermedlem av den norske improvisasjonsgruppen Supersilent og har produsert plater av Motorpsycho, Susanna, Jenny Hval, Arve Henriksen og andre. I 1998 har han ved siden av Biosphere elektronisk transformerte musikken til Norges ledende samtidskomponist, Arne Nordheim. Nyere komponerte han musikk for Harry Partchs legendariske oppfant instrumenter for det Köln-baserte Ensemble Musikfabrik.
BILLETTER
Du kan kjøpe enkeltbilletter, festivalpass, sterkt rabatterte ungdomsbilletter og familiebilletter. Kom på Tønsbergs nye og spennende festival!!
Du kan kjøpe enkeltbilletter, festivalpass, sterkt rabatterte ungdomsbilletter og familiebilletter. Kom på Tønsbergs nye og spennende festival!!